Тема. Закріплення знань про іменник.
Мета. закріпити знання учнів про слова–назви предметів, узагальнити поняття „частини мови”, виробляти вміння правильно вживати багатозначні слова в мовленні, розширювати уявлення про значення слів, розширити інтерес до мови, до лексичних значень слів. Удосконалювати орфографічні навички, вміння складати зв’язні висловлювання. Виховувати любов до рідної батьківщини.
Обладнання. Картки-змагання, слова-блискавки, сюжетні картини, емблеми, пов’язки для учасників, комп’ютер, індивідуальні картки.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок
Починається урок!
- Чи подобаються вам уроки?
- Що саме вам подобається? (естафети, змагання).
- Тоді давайте проведемо незвичайний урок – змагання з метою закріпити знання про іменник, як частину мови. У грі будуть приймати участь 2 команди – жовті і сині.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Що ви очікуєте від змагань? (перемоги)
- Якими ви повинні бути? (старанними, кмітливими, уважними, вихованими, акуратними, ввічливими)
- Утворіть від цих слів іменники. Отже, ці іменники необхідно нам на уроці? (старанність, кмітливість, уважність, вихованість, акуратність, ввічливість)
- На які питання відповідають ці іменники? (що?)
- Отже, які ці іменники? (загальні іменники, неістот)
- Як пишемо загальні іменники?
ІІІ. Основна частина.
- «Обрання капітана». (Каліграфічна хвилинка)
- На початку нам необхідно вибрати капітана.
- запишіть імена своїх учасників в алфавітному порядку, каліграфічно і грамотно. З кожної команди я оберу кращий зошит, ті учні і стануть капітанами команд.
Щоб рівно і грамотно написати
Нам треба з’єднання пригадати.
( плакат «Каліграфічне письмо»)
- У кого виникнуть труднощі в завданні, то кмітливість допоможе знайти підказку. (показ на алфавіт).
Сіли рівненько – раз,
Зошит косо – два,
Ноги на підлогу три.
Почали!!!
- Найкращими виявились роботи таких учнів (показ робіт)
Додаткові питання:
- Що спільного у записаних вами словах? (власні іменники, пишуться з великої букви)
- Що ще відноситься до власних назв? (назви країн, міст, річок, прізвищ, …)
(Оцінки, капітанам і вручення емблем)
Підсумок. Отже ви будете капітанами, Олексій буде представляти синіх, а Віта – жовтих.
- І Конкурс. «Перетягування канату». (гронування)
-
- Мета цього конкурсу, зв’ясувати які ще правила ми вивчили про іменник. Кожна команда дає інформацію про іменник. Перетягне канат той, у кого відповідь буде повна і точна.
- Перемогла команда … , (оцінювання в балах)
- «Тайм-аут»
Раз, два, три!
Очі догори!
На чотири та й на п’ять
Будем міцно їх стулять.
Знову очі догори
Ми рахуєм раз, два, три!
- ІІ Конкурс «Лабіринт»
А) Розминка
- Із складів утворіть слова
І команда ІІ команда
на ни од на жи мн
- Доберіть до слова однина спільнокореневі слова, визначте корінь
(робота біля дошки, 1 учень)
Однина – один, однісінький, одинокий, одиниця.
- Доберіть антонім. (множина)
Б) – Ми розім’ялись, тепер мусимо пройти лабіринт. Для цього давайте прочитаємо хором такі рядки.
Україно! Краю милий ,
Краю золотавий,
Поля твої широкополії,
Пісні твої дзвінкоголосі
Завдання: жовті віднайдіть і запишіть іменники однини, а сині – множини. Хто швидше й красивіше?
Якщо до слів написаних
Питання пригадаєте
То серед них іменники
Швиденько відшукаєте.
- У яких іменниках можна визначити рід? (в однині).
- Жовті - прочитайте слова команда (Україно, краю), визначте рід у цих іменниках.
- Жовті утворіть множину від цих слів. (край – краї, Україна - …)
- Які ви ще знаєте іменники які вживаються тільки в однині (доля, молоко, молодь, скло, Дніпро), доберіть синонім до слова Україна (рідний край, батьківщина).
- Сині прочитайте свої слова (поля, пісні).
- Утворіть однину (поля – поле, пісні - пісня)
- Які ви знаєте іменники які вживаються лише в множині (ворота, двері …)
ІНДИВІДУАЛЬНА РОБОТА З УЧНЕМ
(розкласти малюнки за родами, за числами)
- іменники однини мають ж.р., ч.р., с.р.
-
- «Перекладина» (фізкультхфилинка з логічним навантаженням)
1,2,3,4 –хі- хі-хі, - ха-ха-ха
(ліва вгору, права вгору,
Ліва вниз, права вниз, і так далі)
1,2,3-–хі- хі-хі, - ха-ха-ха …
1,2 - хі- хі-хі, - ха-ха-ха …
-
- ІІІ Конкурс «Попади у ціль»
- (лексичний диктант з коментуванням).
Завдання: влучно підібрати відповідь, увага тут вам допоможе.
- Урочиста пісня, що є символом державної єдності (гімн).
- Символічний знак держави, міста (герб).
- Головне місто України (Київ).
- Найбільша річка нашої держави (Дніпро).
- Назвіть тварин, що проживають на території нашої держави (заєць лисиця ведмідь).
- Назвіть рослин-символів України (верба, калина).
- А ще барвінок, він цвіте голубим кольором, його вплітають в український віночок (показ малюнка).
- Складіть 2 речення зі словом барвінок так, щоб іменник був в одному реченні підметом ,а в другому присудком.
- цвіте синім кольором.
- сплели віночок із барвінку.
-
- Охарактеризуйте іменник барвінок сині у першому реченні, а жовті – у другому реченні.
- А ще іменник барвінок має два значення, пам’ятаєте ми на у роках читання працювали з дитячими журналами… Отже «Барвінок» - це ще й назва журналу (показ журналу).
Підсумок:Ви влучно попадали і пригадали, що іменник може бути і головним і другорядним членом речення.
Оцінювання.
- IV Конкурс «Поміряємось силою з бурим ведмедем»
Завдання: Перемогти ведмедя зможе та команда яка найкраще опише , задобрить його.
- Щоб легше вам було виконати це завдання, комп’ютер приготував вам розповідь. Дивіться уважно.
- Я надіюсь, що вам допомогла розповідь, а ще на допомогу вам дам опорні слова іменники, прикметники, дієслова і схема за якою ми вже описували інших звірів. Ознайомтесь з ними.
Хижий звір
Лісовий мешканець
Шерсть густа
Бурого кольору мов ґудзики
Цікавий носик
Ведмежий хвіст,кошлатий,
Лапи
Барліг
полювання
(Описи 2 команд)
- Я бачу кожна команда навіть подружилася з ведмедем, складіть розповідь про нього.
Високий рівень
Середній рівень
Низький рівень
Підсумок. Обидві команди перебороли ведмедя
(картинка з ведмедем і підпис – слово словникове).
ВЕДМІДЬ
IV. Підсумок уроку.
- Підходить наша гра до кінця.
Здібності свої і сили
Розвиваймо раз у раз
Щоб була народу втіха
І велика користь з нас
Будьмо пильні у науці.
Будьмо чесні у ділах.
- Так наші учасники довели, що знають частину мови іменник, вміють висловлювати свої думки рідною мовою. Отже надіюсь ви будете патріотами рідної України. (Вручення грамот)
|